reklama

V Hradci Králové se v neděli konal sjezd ČSSD. Kateřina Valachová : „Hledáme českého Fica“

Už hodně před desátou hodinou se do KD Střelnice, kde se konal sjezd ČSSD pomalu trousili jak delegáti sjezdu,tak jeho stranické špičky i mnoho hostů.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

S blížící se desátou hodinou zahájení sjezdu se před KD Střelnice začalo objevovat několik málo demonstrantů, kteří se nejen obávali “Putinizace ČSSD” a také protestovali proti prezidentu ČR
Miloši Zemanovi, který měl na stranickém sjezdu vystoupit. Mezi demonstranty neochvějně a zcela bez obav vstoupil do živé a podnětné diskuse nestor sociální demokracie Zdeněk Škromach.

Obrázok blogu

Přesně v deset hodin se sál zcela uzavřel novinářům, kteří čekali na rozhodnutí delegátů, jestli bude sjezd “otevřený”, delegáti rozhodli pro “otevřený” stranický sjezd, neboť jak nám sami sdělovali, tak chtějí, aby prostřednictvím médií měla veřejnost objektivní názor na to co se v sociální demokracii odehrává a jak své těžké období nejen prožívá, ale také řeší.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po tradičních schvalovacích jednacích procedurách byl slavnostně uveden prezident České republiky Miloš Zeman, který se také ihned ujal slova.

“Vážení přátelé, už dlouho jsem toto oslovení nepoužil a bylo mi to líto. Stýskalo se mi po vás. Chtěl bych vám poděkovat za pozvání a chtěl bych vám říci, že jsem sem přijel z několika důvodů. Ten první a důležitý je vděčnost, ano říká se, že politika nezná vděčnost, ale lidé, kteří vyznávají tuto zásadu na to dlouhodobě zpravidla doplatili.” znělo z úct Miloše Zemana v úvodu jeho vystoupení.

Obrázok blogu

Po vystoupení našeho prezidenta dostal slovo předseda slovenské vlády Robert Fico.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vážení přátelé dovolte, abych vás všechny pozdravil, ženám pomyslně líbám ruku a mužům jí podávám. Chci poděkovat za pozvání mezi vás, které vždy velmi rád přijímám, protože prostě musíme hovořit o společné podpoře a s tím jsem se dnes s plnou vážností přišel. Myslím si, že o dění v České republice mnohé vím a se zájmem její vývoj a situaci sleduji”. 

Obrázok blogu

Velmi zajímavý projev plný potřebného koření pro ČSSD pronesl předseda ČMKOS Josef Středula.

“Zatím jsem sledoval co se tady děje, jaké jsou projevy a kam směřujete. Mám z některých z vás pocit, že se příliš hnípete v minulosti, máte velmi silné sebemrskačské tendence, místo toho, aby jste koukali do budoucna. Jako sociální demokracie jste pro mě vynikajícím symfonickým orchestrem, čas od času sice vyměníte šéfdirigenta, ale nemyslím si, že by jste měli měnit repertoár. Nevím proč uvažujete nad tím jestli hrát jazz, nebo rock, vždyť přeci tu klasiku musíte umět výborně”.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Nemohou chybět rozhovory a o ty jsme požádali Zdeňka Škromacha, Daniela S

Pálenku a Kateřinu Valachovou, s u známím musíme sdělit, že všichni tři oslovení sociální demokraté byli velmi ochotní a vstřícní k rozhovorům.

Pane Škromachu jak hodnotíte projev prezidenta republiky zde na sjezdu ?

“Myslím, že opět Miloš Zeman nezklamal, připomenul jak minulost, kterou zažil se sociální demokracií, tak také tu přítomnost, ale hlavně také pohled do budoucna. Já si myslím, že to bylo velmi klidné a na Miloše Zemana až nepříliš kontroverzní vystoupení”.

Co pro vás jako sociálního demokrata by byl velmi dobrý výstup ze sjezdu?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

“Považuji za životně důležité, aby bylo zvoleno kompletní vedení strany. V tuto chvíli nemá smysl na sjezdu vést programové a jiné diskuse třeba ohledně stanov. Výstupem by mělo být zvolení vedení strany a vedení strany by mělo předložit stranickým orgánům představu o tom jak bude vyjednávat o vládě, nebo případně další kroky jako odchod do opozice či podobně. Ale toto by mělo udělat nové vedení”.

S čím vy sám přichází na sjezd?

“S pozitivní snahou prosadit a podpořit změny, které by vrátily sociální demokracii tam kde byla, ale to je samozřejmě běh na dlouhou trať. Bylo by špatné, kdyby tady zůstalo očekávání, že se věci změní ze dne na den, nebo z roku na rok, to tak bohužel nebude a je to o dlouhé a těžké práci a to si musí uvědomit všichni ti, kteří se ucházejí o vedoucí funkce ve vedení strany”.

Obrázok blogu

Rozhovor s delegátem Danielem Spálenkou.

Jak hodnotíte projev prezidenta Miloše Zemana?

“Já jsem očekával, že zůstane nad věcí. Jsou části, které se mi líbily, poukázal na věci, které ta strana má. Na straně druhé si myslím, že určité osobní věci sem neměl tahat, protože on má spíše sjednocovat než rozdělovat, z toho jsem byl trošku zklamaný. Ale zásadně to nebylo tak špatné jak jsem očekával.”

S čím vy jako delegát na sjezd přicházíte?

“My v Pardubicích to bereme opravdu od spodu od členské základny a s ní jsme mluvily koho máme volit, co jí leží na srdci, co by byli rádi aby zaznělo a s tím jsem tady také já. Mandáat na polbu nám naše členská základna dala pro podporu volby Miroslava Krejčíka na předsedu. Já pocházím z německé SPD a již mnoho let jsem také člen české sociální demokracie a vnímám slova, která zazněla od pana prezidenta o kšeftování a to všude, toto totiž slýcháme od různých našich členů z různých krajů. Pro jsem předložil návrh na zrušení české sociální demokracie,musí o tom sjezd hlasovat. 100 % to neprojde, ale myslím si, že by si delegáti a delegátky měli uvědomit o co tady jde. Jestli půjdeme starou cestou, tak tady za čtyři roky nebudeme. Opravdu nemám náladu dělat pro někoho něco co se již čtyři roky potápí a nemít možnost postavit se správným směrem. Takže to je něco, co bude určitě alespoň trošku zajímavé, nicméně uvidíme jak se kteří delegáti k tomu postaví.”

Obrázok blogu

Rozhohor s Kateřinou Valachovou.

Jaký je váš názor na projev prezidenta Miloše Zemana?

“ Miloš Zeman vysekl projev, který se zejména obracel k sociálním demokratům jako bývalým spolustraníkům. Jak znám pana prezidenta včetně jazykové ostrosti, tak bych řekla, že to byl spíše mírnější projev. Jsem ráda, že nevyslovil podporu z žádného z kandidátů na post předsedy, což bych považovala za velmi nešťastné. Na můj vkus se docela ostře vymezil k bývalému předsedovi strany Bohuslavu Sobotkovi, já bych byla ráda kdybychom ke všem bývalým předsedům našli lepší vztah. Podle mě byl Bohuslav Sobotka dobrým předsedou vlády České republiky, v tomto byl podstatě stejně úspěšný jako Miloš Zeman, protože jenom oni dva dokázali udržet vládu stabilní a v klidu. Na druhou stranu však musím říci, že Bohuslav Sobotka žel bohu nebyl dobrým předsedou sociální demokracie, možná mu na to kvůli vedení vlády nezbyl čas, myslím si, že vnitrostranická diskuse dává toto velmi zřetelně najevo.”

S čím vy sama osobně přicházíte na sjezd?

“Ve svém diskusním příspěvku chci upozornit na co čím by se sociální demokracie měla zabývat, jaká je aktuální situace ve sněmovně, jaká rizika nám hrozí, Podle mě v tuto chvíli podle mě hledáme českého Fica, velice se mi líbil projev premiéra Slovenské republiky Roberta Fica, upřímně řečeno vždy mě nabije pozitivní energií. Mám ráda jeho bonmoty, podle mě ač je tam velké odlehčení, tak také velká pravda. Cio se týče sociální demokracie, tak si myslím, že musíme zvednout hlavu, ukázat, že si nenecháme nic líbit.”

Jaký by byl pro vás pozitivní výstup z dnešního sjezdu?

“Já bych si v této dynamické, emoční a diskusní atmosféře přála, abychom zvládli zvolit předsedu a statutátního místopředsedu strany. Příspěvky, které jsou zde prezentovány jsou zajímavé, podnětné, slušné, ukazuje se, že sociální demokracie je nesmírně živá strana".

Obrázok blogu

Výstupem ze sjezdu bylo zvolení Jana Hamáčka předsedou strany a Jiřího Zimoly jako prvního místopředsedy ČSSD.

Obrázok blogu
Martin Fletcher

Martin Fletcher

Bloger 
  • Počet článkov:  86
  •  | 
  • Páči sa:  16x

Pracuji pro NovinyKraje.cz a spolupracuji s Orlicky.net, iDnes a Českou televizí. Snažím se přinášet informace z kultury, sportu, politiky, sociální oblasti, školství a dalších oblastí. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu